آزمایش های اختیاری قبل از ازدواج

علاوه بر آزمایش هایی که برای ثبت ازدواج و انجام عقد محضری اجباری می باشد، آزمایش های تکمیلی دیگری نیز وجود دارد که برای بررسی سلامت زوجین قبل از ازدواج می توان انجام داد.

آزمایش های مربوط به بیماری های مقاربتی و عفونی:

ارزیابی سلامت جنسی قبل از ازدواج امری بسیار ضروری می باشد. با توجه به شیوع بیماری های عفونی و مقاربتی و احتمال انتقال این بیماری ها از مادر به جنین و نوزاد در حین حاملگی یا بعد از زایمان، زوجین بهتر است قبل از ازدواج آزمایش های لازم را برای اطمینان از سلامت جنسی خود انجام دهند.

آزمایش HIV

آزمایش هپاتیت B و C

STD پنل (بررسی ۹ عامل بیماری زا که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند از جمله عوامل ایجاد کننده هرپس یا زگیل تناسلی، سفلیس و سوزاک با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های تشخیص مولکولی)­

آزمایش های مربوط به بیماری‌های ژنتیکی منتقل‌شونده:

هدف از انجام مشاوره ژنتیک جلوگیری از تولد نوزاد با اختلال ژنتیکی و تکرار یک بیماری ارثی می باشد. از این رو مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بسیار مهم می باشد. با توجه به نژاد، فرهنگ، سابقه بیماری‌های ژنتیکی در خانواده یا خویشاوندان نزدیک هر یک از زوجین و اینکه آیا زوجین نسبت فامیلی دارند یا نه نیاز به مشاوره ژنتیک با فرد متخصص و بررسی های اختصاصی می باشد. در صورتی که پس از مشاوره ژنتیک نیاز به بررسی های اختصاصی و دقیق ژنتیکی باشد، آزمایش های مختلفی برای بررسی اختلالات ژنتیکی انجام می شود .

تعیین کاریوتایپ یک غربالگری ژنتیکی می باشد که کروموزوم‌های فرد مورد بررسی قرار می گیرد و تغییرات ساختاری در کروموزوم‌ها شناسایی شده و موجب تشخیص مشکلات و ناهنجاری های ژنتیکی می شود. بررسی های کروموزومی شامل بررسی های میکروسکوپی از لحاظ اندازه، شکل و تعداد کروموزوم ها می باشد و همچنین با استفاده از تصویربرداری های اختصاصی ارزیابی ترتیب و نحوه قرارگیری کروموزوم‌ها صورت می گیرد.

آزمایش های مربوط به ناباروری:

یکی دیگر از آزمایش های اختیاری ازدواج، آزمایش های مربوط به ناباروری می باشد که می تواند شامل آزمایش های هورمونی برای هر یک از زوجین به منظور آگاهی از شرایط حاملگی خود( FSH, LH, PRL, Estradiol, Androstenedione, Testosterone, AMH,DHEAS, ) و یا آزمایش بررسی مایع منی در آقایان (Semen Analysis) باشد.

از آنالیز ادرار نیز به منظور بررسی ابتلا به عفونت ادراری برای هر یک از زوجین و تشخیص حضور اسپرم در ادرار آقایان (نمایانگر اختلالات انزال پس‌رونده می باشد) می توان استفاده کرد .

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *