بیماری های آمیزشی STD چیست؟

بیماری‌های آمیزشی STD

(Sexual Transmitted Disease)

هرگونه عفونتی که درحین رابطه جنسی و مقاربت از شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا کند عفونت مقاربتی یا  (STI) Sexually Transmitted Infection   نامیده می شود. همچنین بیماری‌ جنسی می تواند از مادر به بچه، در حین حاملگی یا بعد از زایمان منتقل شود. اغلب نوجوانان و جوانان که از نظر جنسی فعّال هستند به این بیماری مبتلا می شوند.

علّت ایجاد بیماری‌ های جنسی و آمیزشی ، باکتری ، انگل و یا ویروس هایی هستند که از طریق پوست و ترشحات مجاری تناسلی از فردی به فرد دیگر در طی فعالیّت جنسی منتقل می شوند و باعث ایجاد علائم موضعی و عمومی در بدن می شوند.

بیماری‌های آمیزشی چه علائمی را ایجاد می کنند؟

بیماری‌ های جنسی و آمیزشی می توانند هر دو جنس مذکر و مؤنث را آلوده نمایند ولی علائم و عوارض آنها می تواند متفاوت باشد. در صورت عدم تشخیص و درمان بیماری ‌های آمیزشی و جنسی، این بیماری‌ها مزمن شده ومی توانند عوارض برگشت ناپذیری مانند ناتوانی جنسی ،علائم عصبی و حتی مرگ به همراه داشته باشند و همچنین قابل انتقال به همسر و سایر شرکای جنسی بوده و متعاقبا شیوع آن ها در جامعه افزایش خواهد یافت.

علائم بیماری STD در خانم ها عبارتند از : ترشحات بدبو ( بوی ماهی گندیده ، نان و …)  و غیر معمول از دستگاه تناسلی، سوزش و خارش و ضایعات زخمی ، درد درکشاله ران و اطراف دستگاه تناسلی، درد حین نزدیکی و …

علائم بیماری STD در آقایان عبارتند از : ترشح از مجرای ادرار، بزرگ شدن عقده های لنفاوی کشاله ران، زخم ناحیه تناسلی، درد و سوزش هنگام دفع ادرار و … می باشد.

چطور می توانیم از بیماری‌های آمیزشی پیشگیری کنیم؟

واکسیناسیون

انجام چکاپ های واژینال

محدود کردن مصرف الکل

داشتن رابطه جنسی ایمن

محدود بودن شرکای جنسی

استفاده از سرنگهای تمیز برای تزریق

افزایش آگاهی در مورد این بیماری ها

رعایت نظافت و بهداشت فردی به ویژه قبل از مقاربت

صحبت با شریک جنسی در صورت داشتن علائم بیماری های جنسی

استفاده صحیح و مداوم از کاندوم در آقایان (توجه به تاریخ انقضای کاندوم)

مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های لازم برای تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ های جنسی

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *