آیا استفاده از ماسک برای کرونا اکسیژن رسانی به مغر را کم می کند؟

ادعاهایی که اغلب در رسانه های اجتماعی مطرح می شوند ، نگران کننده هستند ؛ ماسکهای صورت، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهند ؛ این ماسک ها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند ؛ فشار خون شما را بالا میبرند ، اکسیژن بدنتان را محدود می کنند و باعث می شوند دی اکسید کربن به مقادیر سمی برسد!!

جای تعجب نیست که نگرانی هایی وجود داشته باشد ، به ویژه که اکنون استفاده از ماسک های صورت در وسایل نقلیه اجباری می باشد و بسیاری در صدد هستند که همین قوانین را در مراکز خرید هم اعمال کنند.

پروفسور ونکی راماکریشنان ، رئیس انجمن سلطنتی ، پس از بررسی های انجام شده که نشان داد پوشیدن ماسک خطر انتقال ویروس کرونا را کاهش می دهد ، اظهار کرد : عدم پوشیدن ماسک به اندازه نوشیدن در هنگام رانندگی یا نبستن کمربند ایمنی رفتاری ضد اجتماعی میباشد. او می گوید : ” اگر همه ما ماسک بزنیم از یکدیگر و همچنین خودمان محافظت کرده ایم.”

اما شک و تردید عموم همچنان ادامه دارد. آیا شواهدی وجود دارد که نشان دهد پوشیدن ماسک می تواند مضر باشد؟ و آیا برخی از افراد ، به ویژه افرادی که دارای بیماری های تنفسی هستند ، دارای خطر بیشتری برای پوشیدن ماسک هستند؟

به طور کلی ادعاها چیزی جز خبرهای جعلی نیستند. عجیب ترین موارد از آمریکا پخش شده است ، علیرغم افزایش شدید موارد مبتلا در آمریکا ، مخالفت فزاینده ای با پوشیدن ماسک وجود دارد. ادعاها عمدتاً از طرف گروه های افراطی میباشد که از پوشیدن ماسک خودداری می کنند و در مورد “حق نفس کشیدن” تظاهرات به پا کرده اند.

به گفته پروفسور پائول هانتر ، استاد پزشکی در دانشگاه آنگلیا شرقی ، برخی نگرانی های مربوط به پوشیدن ماسک اساس علمی دارند ، اما بیشتر آنها مربوط به نوع خاصی که به عنوان ماسک تنفسیN95  شناخته می شود ، میباشند.

این ماسک ها محکم به صورت بسته میشوند و معمولاً توسط جراحان در حین انجام عمل بر روی استخوان ها و مفاصل که باعث تولید مقادیر زیادی ذرات در هوا می شوند ، استفاده میشوند.

آنها در فیلتر کردن مولکول های ریز ، از جمله ویروس هایی مانند کرونا نیز بسیار مؤثر هستند ، بنابراین برخی از اعضای جامعه تصمیم به استفاده از آنها میگیرند.

یکی از ادعاهای اصلی در رسانه های اجتماعی این است که ماسک ها باعث تجمع مقادیر سمی دی اکسید کربن در خون می شوند که به آن هایپرکپنیا میگویند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که شخصی در هوای بازیافتی ، معمولاً در فضاهای محدود و بدون تهویه ، تنفس کند که اکسیژن را کاهش داده و میزان CO2 را افزایش میدهد. این امر باعث تنگی نفس ، سردرد ، گیجی و در موارد شدید نامنظم شدن ضربان قلب می شود. مطالعه کوچکی نشان داد که در پرستاران دارای N95 در یک شیفت ۱۲ ساعته ، CO2  به میزان قابل توجهی بالا میرود و سردرد و حس تنگی نفس را گزارش میدهند. اما این علائم به اندازه کافی قابل توجه نبودند که هایپرکپنیا در نظر گرفته شوند.

در ایالات متحده ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها گفتند هرگونه تجمع CO2  در استفاده روزمره از ماسک در بیرون از بیمارستانها بعید به نظر می رسد و با اجازه ورود راحت هوا میتوان از آن جلوگیری کرد. این اثرات در مورد ماسک های معمولی جراحی یا پارچه ای صدق نمی کنند.

ادعاهای دیگر ، ماسک ها را به هیپوکسی یا کاهش میزان اکسیژن دریافتی مرتبط می کنند. مطالعه ای که بر روی میزان اکسیژن خون در جراحان قبل و بعد از انجام عمل انجام شد ، نشان داد که هر چه طولانی تر از ماسک استفاده شود ، سطح اکسیژن بیشتر کاهش میابد. باز هم این گفته ها در مورد ماسک های معمولی صدق نمیکنند.

سازمان بهداشت جهانی نیز به وضوح اعلام کرد : پوشیدن مناسب ماسک های صورت که امکان تنفس را فراهم می کنند ، به ایجاد مشکلات در سلامت افراد منجر نخواهند شد.

ادعای دیگری که در اینستاگرام و فیس بوک پخش شده است این است که پوشیدن ماسک احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش میدهد ، زیرا این مواد قطرات آلوده را به دام می اندازند. پروفسور کیت نیل ، اپیدمیولوژیست دانشگاه ناتینگهام ، می گوید : ” این ادعا مهمل است ، ماسک ، انتشار ویروس توسط شما را متوقف می کند ، اگر پیش از این آلوده شده اید ، نمی توانید خود را آلوده کنید.”

با این حال ، پروفسور هانتر هشدار می دهد که این امر مهم است که مرتبا ماسک های پارچه ای خود را بشویید و فقط یک بار از ماسک های جراحی استفاده کنید. وی می افزاید : “ذرات ویروس ممکن است در ماسک صورت گرفتار شوند. در صورت برخورد فردی با آن ، می تواند به شخص سرایت کند.”

در مورد ادعاهایی مبنی بر این که ماسک ها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند و احتمال عفونت را بیشتر می کنند چه؟ با کمال تعجب ، هیچ مدرکی برای این امر وجود ندارد. پروفسور نیل میگوید : “ماسک ممکن است ورود میکروب ها به دهان یا بینی شما را متوقف کند ، بنابراین سیستم ایمنی بدن نیازی به حمله ندارد ، اما این به معنای سرکوب سیستم ایمنی نیست.”

همینطور درمورد پیشنهادهایی مبنی بر اینکه ماسک های صورت می توانند باعث تپش قلب و حتی افزایش فشار خون شوند ، احتمالاً این موارد به دلیل اثرات روانی پوشیدن ماسک ایجاد می شوند.

اما در مورد افرادی که دارای بیماری هایی مانند آسم می باشند چطور؟

جسیکا کربی ، رئیس مشاوره بهداشت در بنیاد ریه انگلیس ، می گوید : بسیاری از این افراد با پوشیدن ماسک هیچ اثر بدی را احساس نمی کنند. وی می افزاید : ” اما ماسک می تواند مانعی برای تنفس برخی افراد باشد ، که باعث اضطراب و به نوبه خود بدتر شدن تنفس می شود. برای این افراد پوشیدن ماسک اجباری نیست.”

پروفسور نیل می گوید : اطلاعات غلط رسانه های اجتماعی باید از بین بروند و حساب کاربری متخلفان باید پاک شود.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *